الاصابات
743٬877
الوفيات
9٬602
قيد العلاج
7٬343
الحالات الحرجة
540
عدد المتعافين
726٬932

السيسي وسد النهصة الأثيوبي

السيسي وسد النهصة الأثيوبي
موسى العدوان
استغرب بعد كل هذه المحادثات الفاشلة بخصوص #سد_النهضة، التي استمرت مع الأثيوبيين لعدة سنوات، ما زال #السيسي يتحدث بلغة ناعمة، بينما الأثيوبيون مستمرون بملء السد على حساب مصر والسودان.
الوقت ليس في صالح البلدين، ومع مرور الوقت سيتمكن الأثيوبيون زيادة كميات المياه في السد على حساب البلدين العربيين. وحينها يصبح التصرف بأي شكل صعبا على البلدين المتأثرين بهذا الموضوع، وستكون النتيجة وبالا على شعبيهما.
فمتى ستدب الحرارة في دم السيسي ويتحدث بلغة خشنة او يتصرف بما بتناسب مع الموقف تجاه الأثيوبيين ؟ الوقت ليس في صالح مصر والسودان، فكلما طال الوقت كلما زاد الموضوع تعقيدا.
وتاليا بعض ما تحدث به السيسي رئيس جمهورية مصر العظيمة بلغة ناعمة :

اقرأ أيضاً:   ماذا لو كان وكانت؟

القاهرة – “رأي اليوم”
خاطب الرئيس عبدالفتاح السيسي المصريين قائلا: «نيجي لنقطة تانية، إنتوا قالقكم يا مصريين، وقالقني أنا كمان، واتكلمت فيها قبل كده، موضوع السد والتفاوض بشأنه».
وأضاف السيسي- في كلمته خلال افتتاح عدد من مشروعات تطوير قناة السويس- : «أنا كل اللي هقول لكم حاجة واحدة بس، إنتم من فضلكم اقلقوا ده طبيعي لأن ده حياة، لكن لازم تكونوا متأكدين إن مسار التفاوض محتاج صبر وتأني، متستعجلوش النتايج».
وتابع السيسي: «لكن واثقين من الله سبحانه وتعالى وفي بلدكم وفي قدراتها إن الحفاظ على حقوق مصر المائية ده أمر زي ما قولت قبل كده مش ممكن حد هيتجاوزه، بس متستعجلوش، كل الأمور ليها ترتيبها وتدبيرها، والتفاوض عملية شاقة وصعبة، واحنا بنضغط». . .

اقرأ أيضاً:   ضعف كورونا…هل يسارع بعودة الاردنيين لعاداتهم القديمة..؟
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك رداً

زر الذهاب إلى الأعلى