السيسي : “اعتبروني نكسة وخلوني أكمل” ونشطاء يسخرون

سواليف _
مجموعة من التصريحات أطلقها الرئيس المصري، عبد الفتاح السيسي، خلال الندوة التثقيفية 31 للقوات المسلحة، فتحت النار عليه، وتلقفتها مواقع التواصل الاجتماعي بالسخرية والاستهجان، بجانب فضح أكاذيبه المعتادة، على وسم #يابجاحة_اهلك_ياسيسي، استجابة لدعوة المقاول والفنان محمد علي.

كتب عمرو مجدي: “كأيّ حاكم متسلط، السيسي مستمر في تصريحاته المُضحكة المُبكية، القوات المسلحة تسيطر على شطر كبير من اقتصاد مصر، بينما لا يسمح الرجل بأي تداول للمعلومات عمّا يحدث في سيناء، أو تكلفة العمليات العسكرية. هو يريد فقط أن يقول ويؤمّن الناس خلفه كقطعان الغنم. إن لم يكن هذا تعريف السقوط فما هو؟”.

وسخرت رانيا البحيري، قائلة: “بيقولك إحنا في قمة النصر، لا حلوة يا معلقة، أي نصر اللي بتتكلم عليه؟!! نصر تيران وصنافير، ولا نصر سدّ النهضة، ولا نصر قناة السويس، ما احنا عدينا بانتصارات كتير في عهدك وأهمهم انتصار مراتك، اللي كنت بتاخد من الغلابة وتبنيلها في قصور واستراحات بمليارات”.

وصرّح السيسي: “دعمتم القائد بعد هزيمة 67”. فعلّق خالد إبراهيم: “#يابجاحة_اهلك_ياسيسي ملخص كلمة السيسي الأهطل، في الندوة التثقيفية: اعتبروني نكسة زي 67 وخلّوني أكمل!!”.

وتساءل محمد رجب ساخراً: “انتصار ايه بس؟ انت الانتصار الوحيد اللي تعرفه هي انتصار مراتك”.

وأثناء تكريم أبطال فيلم “الممر”، طالب السيسي “إحنا محتاجين كل 6 شهور يبقى في فيلم زي كده”، فكتب عبده الديك: “وليه كل 6 شهور خليها كل شهر، أو مؤتمر ليك يبقى أحسن”.

أما أكثر التصريحات التي قوبلت باستهجان وسخرية شديدة حين قال: “مصر كشفت ظهرها وعرّت كتفها في 2011، ما أتاح لإثيوبيا بناء السد”.

فسخرت لولو إبراهيم “لا بقولك إيه كله إلا ده، مصر طول عمرها طاهرة، وهتفضل طاهرة ورُشّوا الملح سبع مرات، أنا مش عارفه هو بيتكلم عن مصر، ولا عن رانيا يوسف رحمتك يا رب!!!”.

وشارك صادق محمد “السيسي بيقول البلد كشفت ظهرها، وعرّت كتفها، ولو مخدتوش بالكم هيتعمل فيكم أكثر من كده!!! دي كلمة يقولها نتنياهو مش رئيس جمهورية مصر العربية”.

وكتب حازم: “عيّنة من تصريحاته اليوم، للعلم والتأكد إنه عليه العوض، فهو مصمم إن 25 يناير هي السبب، وإنه مش مسؤول أبداً عن فشله في سد النهضة، وإن الخيبة في سيناء ضد ألفين واحد من 6 سنين بيسمّيها حرب استنزاف، وبيأكد لنا أن إثيوبيا انتصرت خلاص، وهانقطع المية عن الساحل كحل عبقري”.

وقال ‏السيسي: “الجيش قدم أفضل من عنده ليحكم مصر”، فعلّق محمود: “تبقى مصيبة لو انت أنضف واحد في الجيش”.

العربي الجديد

اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك رداً

زر الذهاب إلى الأعلى